top of page
Writer's pictureLiv Friberg

Offentlig amning: blottermentalitet eller pattedyrspraktikalitet?



Liv Friberg privat jordemoder i København tilbyder amningsforberedelse for gravide kvinder
Amning er mad, er nydelse, er intimitet.

Når du sidder med dit lille nyfødte mirakel i hænderne, er dét at amme offentligt måske ikke det første du tænker på. Men som tiden går og den lille rolling vokser og får større overskud og lyst til at opdage verden stilles du, som alle ammende kvinder i et valg: enten må du tage din amning med ud i verden, eller også må I blive hjemme.


 

Da jeg forleden var i biblioteket med min datter oplevede jeg netop det, som alle ammende kvinder frygter når de tager skridtet ud i verden med sin baby. Min datter blev urolig - mit ærinde trak ud, og det var egentlig sovetid. Så jeg satte mig hvor jeg mente bedst, og ammede hende, og igen blev der ro og orden i biblioteket. Men en bibliotekar så mig, først SÅ han mig bare, og så SÅ han på mig med afsky, og spyttede ud: "Gider du godt at gøre DÉT DER et andet sted!"


Paf og chokeret fik jeg vist ikke sagt noget klogt. Jeg skyndte mig op for at gå, men fik så lige tænkt: "fandeme nej" og satte mig demonstrativt endnu tættere på ham. Heldigvis kom en anden besøgende som havde overhørt hans afsky og der udviklede sig en diskussion om amningens legitimitet, imens jeg sneg mig helt væk.


Jeg var chokeret over min egen reaktion. Jeg følte skam, og følte mig udleveret, og var slet ikke forberedt. Og jeg var ikke i en tilstand hvor konfrontation var en mulighed. Jeg har altid følt mig sikker i min amning - men pludselig forstår jeg hvordan kvinder kan komme til at opgive amningen, eller gå på kompromis med det intuitive moderskab.


 

AMNING ER MERE END MAD. Når offentlig amning bliver debatteret, taler tilhængerne tit om at der ikke er noget mærkeligt i amning. Det er et barn der skal have mad, og det skal ikke seksualiseres. Modstanderne peger tit på amningens intime aspekt: man vil ikke tage del af andres intime liv, det må de gøre andre steder.


Både tilhængere og modstandere har fat i vigtige aspekter af amning. Ganske åbenlyst er amning en praktisk nødvendighed, og som sådan giver det ikke mening at forbyde et spædbarn at få mad. Samtidig er amning så meget mere end bare mad. Det er tryghed, hygge og intimitet. Det gør amningen endnu mere legitim, ikke mindre legitim. For hvis amning kun handlede om mad, så kunne vi sikkert få en baby mæt på en måde som var mindre anstødelig for modstanderne. Nej, amningen bliver legitim, netop fordi den er så meget mere! Den bliver legitim, fordi den giver lige dét, og alt dét, som et lille barn har brug for. Så amning må gerne kropsliggøres, nydelsesgøres, intimiseres, uden at den mister sin legitimitet.


Når man bliver gravid oplever mange, at éns krop bliver offentlig. Pludselig må fremmede godt røre ved ens mave, måske endda uden at spørge, og alle skal give råd om kropspleje, om intime livserfaringer. Med de små børn fortsætter det intime forhold at trækkes ud i det offentlige. Vi skal tage konflikter i supermarkedet som vi aldrig ville tage med fx vores partner. Børn og børns forhold til forældrene er intimt - også ude i det offentlige rum. Og det er dét, som vores børn fordrer af os. De kan og skal ikke endnu skelne mellem det offentlige og det intime. Og for os voksne, som har lært det kan det være grænseoverskridende, ja. Det er grænseoverskridende for den gravide, at blive aet på maven på vej på arbejde. Det er grænseoverskridende at tage konflikten i supermarkedet, og det er grænseoverskridende at trække blusen ned og amme sit barn offentligt. Men vi gør det, ikke fordi vi er blottere, men fordi vores børn har brug for os - hele os, hele tiden.


AMNING ER INTIMT. Nogen gange ammer man af SULT, nogen gange af UTRYGHED nogen gange af ren og skær HYGGE og NYDELSE. Og ingen af disse må udelukkes i det offentlige rum, hvis vi ellers mener at børn hører hjemme i det offentlige rum.


TÆNKT PÅ ORDER "AMNING": det stammer, ligesom 'mama' og 'papa' fra børnelyde. Ordet i sig selv viser, at den børneledede amning er naturlig: barnet beder om 'amme', og skaber et nyt ord. Og det viser os, at amning går udover sociale normer eller regler: 'amme' er en lyst som barnet udviser.


Det engelske begreb har en helt anden klang: breast feeding. At made ved hjælp af et bryst. Dette pointerer at amning handler om mad alene, og i den optik, er amning en del af dét at være pattedyr - simpelthen. Og tror I ikke, at jeg i skrivende stund hører min datters skærm med 'Gilmore Girls', hvor den sure men charmerende caféejer Luke er ved at gå ud af sit gode skind over en ammende mor: "Sådan ville en kvinde aldrig have gjort ført i tiden, der fandt kvinder da en lade eller grotte at gøre det i".


Går vi over i det tyske viser sig endnu et aspekt af amning: Stillen. At gøre stille. Der har man helt droppet fokus på mad, sult, fysiske behov, og refererer til hvordan barnet påvirkes af at få bryst: det bliver stille, får ro, tryghed. Man kunne i og for sig også overveje, om ordet refererer til at barnet bliver stille - eller om det er MOR som bliver stille. For påvirkningen af amning går begge veje - barnet får ro, mor får ro. Begge synker gerne hen i en let afslappet tilstand, hvor konfrontation, argumentation og diskussion ikke hører hjemme.


Netop derfor var jeg i situationen i biblioteket ude af stand til at føre en diskussion, have en konfrontation. Amning og argumentation hænger ikke samme, det er simpelthen helt forskellige hjernecentre der er i spil, helt forskellige hormonelle aktiviteter som understøtter de to processer.


Så mit svar på titlens spørgsmål er: amning er begge dele. Amning er en praktisk nødvendighed, baby skal have mad. Og amning er intimitet, fremstillet i det offentlige.


AMNING SKAL RESPEKTERES FOR HVAD DET ER. Det er mad, er nydelse, er intimitet. Og det kommer til at foregå i det offentlige. Det vil have potentiale til at fremprovokere følelser og reaktioner hos andre. Det er alt sammen normalt. Netop fordi amning er grænseoverskridende, må det respekteres, fordi kvinden der sidder og ammer er FULDKOMMEN bevidst om, at hun overskrider opdelingen af det offentlige og det intime. Hun blotter sig selv for sit barns skyld. Hun blotter sig selv fysisk men også følelsesmæssigt. Hun tillader den stille ro og afslappethed, som amningen medfører, og som kan gøre hende mindre parat til forsvar og diskussion.


NETOP FORDI AMNING ER INTIMT, MÅ DET ALTID RESPEKTERES I DET OFFENTLIGE RUM.


ALTID.



Liv Friberg, privatpraktiserende jordemoder i København, tilbyder amningsforberedelse for gravide kvinder.
Liv Friberg, privatpraktiserende jordemoder i København

Liv Friberg er privatpraktiserende jordemoder i København og afholder bl.a. amningsforberedelse for gravide kvinder.


Du kan læse mere om Livs workshops her:


https://www.minbabybule.dk/workshops








18 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page